Mer om förbränning

 Roliga och provocerande texter på t-shirts

Det dax att börja köra för beach säsongen. Löpning är ett väldigt effektivt sätt att förbränna fett som man har samlat på sig. Och man får bra kondition av det. Man ska givetvis kolla sin kost också och inte äta onödigt mycket. Men om man inte har sprungit på länge så ska man börja med promenader.

Promenera raskt 2 ggr den första veckan med 2 dagar i mellan. Den andra veckan så kan du börjar jogga lite lätt i ca 20 min. Spring 2 ggr den veckan och 1 raskpromenad. Börja med löpningen med rask gång i 10 min och spring sedan 1 min följt av 1 min rask gång. Upprepa det 5 ggr. Avsluta med 10 min gång.

2:a dan så börja med 5 rask gång och spring sen 2 min följt av 1 min rask gång. Upprepa 5 ggr. Avsluta med 10 min gång. Så här kan man stegra upp sin löpning. När du väl kan springa 30 min utan att vila så blir det steg 2.

För att få uthållighet i löpning så får man kombinera med gång i början. Låt oss säga att målet är en mil och att det tar ca 55-60 min att springa. Om vi klara 30 min utan stopp så springer vi så länge och sen går vi i 1 min och springer i 4 min ända tills vi når 60min. Nästa löppass så springer vi 35 min innan vi går 1 min och sen springer vi 4 min osv tills vi nåt 60 min.

3:e passet så springer vi 40 min innan vi går för första gången och så fortsätter man tills målet är nåt. Om man envisas med att springa fullt 60 min 1:a gången när man är otränad så sliter det mera samt att man får en negativ upplevelse av passet. Men sen när man är mera tränad så kan man öka sina distanser på det här sättet också. Man ska inte springa för långt i början utan man ska känna att man vill göra om det redan imorgon, så att det blir en positiv upplevelse.