Kost

Guarana ger energi

 

Redan indianerna använde guarana i syfte att dämpa hungerskänslor samt för den uppiggande effekten. Men det är först på senare tid som guarana blivit populärt i väst.

Guarana kommer från en sydamerikansk lian som kan bli upp till 10 meter hög. Moderväxt är en klätterbuske, Paullinina cupana Kunth, familj Sapindaceae, som växer kring Orinoco-floden i Venezuela och i Amazonas-området i Brasilien, där även odlingar finns. Man kan äta både fröna, saften och bladen. För framställning skördas fröna från viltväxande eller odlad buske, fröskalet avlägsnas och de resterande hjärtbladen rostas, males och blandas med vatten och stärkelse till en massa, som soltorkas eller rökes. Den torkade massan, som har chokladbrun yta, pulveriseras och kan därefter bl. a. spädas ut med vatten till en stimulerande dryck, som är en av de mest koffeinrika. Därav dess snabbt uppiggande effekt. På hälsokostaffärer kan man köpa guarana i många olika former, dels som vätska och tabletter men det finns också läsker, chokladkakor och bröd med guarana i. Nu finns det även brustabletter, som är behändiga t ex för golfare: man häller bara vatten på och får en uppiggande och energigivande dricka för golfronden. På så sätt blir drycken också billigare än att köpa färdiga energidrycksburkar.
Guarana kan användas även i bantningssyfte. Bantare kan väl kombinera guarana med kalsiumpyruvat, som också förbränner kalorier.

Guaranas effekter
Guarana innehåller koffein och har naturligtvis samma effekter som kaffe. Hjärnan stimuleras och man blir vaken och aktiv. Associationerna ökar och sker snabbare. Guarana och koffein motverkar också sömn, dock minskar bara trötthetskänslan man behöver sova lika mycket för det. Hjärtat slår snabbare och kraftigare. I ovanliga fall kan man få extra slag. Guarana är lätt diuretiskt (vätksedrivande), dvs njurar utsöndrar mer salt och vatten.
Ämnesomsättningen går snabbare och fler kalorier förbränns.
Personer som har hög koffeinkonsumtion i allmänhet har bättre motorisk förmåga och snabbare reaktionstider än folk med lägre konsumtion.
Guarana- och koffeinupptaget går snabbare på fastande mage och tillsatser som mjölk och grädde minskar det. Guarana och koffeinet förbränns inom några timmar av kroppen, även om t.ex. alkohol kan fördröja förbränningen.

Missbruk och doping
Om man dricker mycket kaffe eller tar guarana som kosttillskott, kan känsligheten minska upp till två till fyra gånger. Personer som haft en hög konsumtion länge kan känna abstinens av att sluta. Då kan man bli lätt irriterad, nervös, rastlös och sömnig. För att undvika detta kan man skära ner på konsumtionen med en halv kopp kaffe om dagen eller två till fyra koppar på en vecka beroende på tidigare konsumtion. Likaså kan man trappa ner konsumtionen av guaranadrycker.
Om man tagit en stor överdos på guarana eller koffein kan man känna av skakningar och rastlöshet, följt av yrsel, kräkningar, förvirring, sömnlöshet och muskelryckningar.
RF:s dopingkomission varnar tävlingsidrottare för misbruk av kaffe (koffein) och energidrycker. Kommissionen påminner idrottare, att även te, Coca Cola och vissa huvudvärkstabletter innehåller koffein. (Coca Cola innehåller 45,6 mg koffein per burk.) Kommissionen rekommenderar inte några minimimängder eftersom kroppsstorlek, ämnesomsättning och graden av uttorkning påverkar mängden av koffein i urinen. Därför gäller det vid tävlingssport att vara försiktig med koffeinintaget, det är varje idrottsutövares ansvar att veta vad te stoppar i sig, säger professor Bengt Eriksson, ledamot i dopingkommissionen. RF:s policy finns tillgänglig på internet: www.svenskidrott.se/rf/antidop.

 


©Melkerson & Nott S.L.