Håll formen även på sommaren.

 

Nu är vi inne i sommar månaderna och förhoppningsvis har vi uppnått våran toppform inför beachen. Nu vill ju de flesta tillbringa sin tid på stranden, glassbaren och grillen. Njuta av sommaren nu när den äntligen är här. Man vill ju ändå hålla sig i form så att det man har slipat på inte försvinner.

 Att tillbringa soliga, varma dagar på gymmet verkar ju inte så lockande. Men med lite planering så hinner man med det utan att behöva var flera timmar på gymmet. Om man är riktigt alert så kan man faktiskt köra 2-3 ggr/vecka en halv timme/gång. Det bästa är att sätta igång på morgonen då det fortfarande är svalt.

 Börja med en promenad utan frukost med endast 1 kopp kaffe. Det hjälper kroppen att använda fettsyrorna som energi. 30 min räcker. Sen lätt frukost för att orka köra 30 min på gymmet. Eller så gymma en annan dag. Varannan dag promenad och varannan gym. Alternativt att promenera 30 min på löpband och sen lyfta vikter i 30 min. Då behöver man inte träna eller promenera nästa dag.

Man kan ha koll på vädret och planera in flera träningspass regniga dagar som en toppning för dem kommande sköna dagarna med glass, öl och grillat. På det här sättet så kan man hålla formen rätt bra och ändå njuta av sommaren. Givetvis kan man ju göra sommar aktiviteter som spela volleyboll, simma, cykla mm. Men nu handlar det här om gymträning.

Kör 3 ggr i veckan och dela upp kroppen i 1,2 eller 3 ggr. Man kan ju träna igenom kroppen på ett pass 3ggr i veckan men då är risken att passet blir väldigt långt om man ska köra kroppens alla muskler. Eller så kör man bara bas övningar med 2 set/övning så kan det nog gå. Annars delar man upp på 2 eller 3ggr, då blir det roligare och snabbare pass. Jag ska ge er förslag på hur ni kan träna. Jag tycker att för att hålla formen under sommaren så är det lämpligast med superset, triset och/eller megaset. (mera om de olika seten här). Det ökar pumpet och energi åtgången väldigt bra. Sen får man hårdare utseende beroende på hur mycket underhudsfett man har kvar.

 När det gäller mat så kan man hålla sig till kött och grönsaker, frukt och vatten. Men visst kan man äta lite av det andra också. Men är protein intaget högt så blir hunger känslorna mindre samt att kroppen får protein till underhåll av musklerna. Grönsakerna innehåller mycket vattnet och mineraler samt att det håller magen basisk när man har högt protein intag. Annars kommer kroppen att börja ta det den behöver från skeletet.

Frukten innehåller också mycket vatten som behövs på sommaren samt vitaminer. Vatten behövs utöver det andra intaget för man svettas mer än man tror, speciellt när man tränar på sommaren. För lite vatten gör att muskel funktionen blir sämre och storleken blir mindre och blodet mera trög flytande. Mera vatten, fylligare muskler.

Till stranden kan man ta med sig fullkorns tunnbrödrullar, fyllda med keso blandat med lite senap, gräslök, tonfisk/kyckling. Olika komponerade sallader är väldigt enkelt och bra att ha med sig. Variera med kyckling, tonfisk och skinka. Bara fantasin sätter gränser. Man kan även blanda i olika sorters fullkorns pasta, för att få mera mättnads känsla. Ta gärna med frukt som äpplen, päron eller varför inte melon. Gott och mättande, fylld av vatten.

Nu till träningen. 2 dagars split Alt 1
                       2 dagars split Alt 2
                       3 dagars split

Här kommer förslag på olika träningsprogram. Se till att ha högt tempo i mellan seten. För då får man bra förbränning och man kommer ut snabbare till solen och brudarna/killarna.