Nybörjare

Som nybörjare så kan du träna varannan dag. Kroppen är inte van vid aktiviteten och du är inte van att ta ut dig så som en erfaren så då kan man träna oftare men det är bara i nybörjarstadiet.

Man kan då dela upp kroppen på 2 dagar, vilket innebär att man kör halva kroppen 1:a dan och den andra halvan 2:a dan. De första 2-3 månader ska man 10 -15 repetitioner och 3 set på varje övning.

Det är viktigt att man inte överdriver vikterna utan satsar på att göra så tekniskt rätt som möjligt och banar hjärnan och musklerna så man får kontakt. Annars så kan det så småningom uppstå skador pga. felaktiga rörleser, samt att när man har lärt sig rörelserna fel så blir det svårt att lära om sig.

Inte omöjligt men onödigt och psykiskt jobbigt när man får börja om på lätta vikter. Som jag sa i början så är inte kroppen van vid sån här träning när man är ny så då svarar den bra på även lätta vikter och ju bättre teknik desto snabbare resultat.

Det viktiga i rörelserna är att det ska vara koncentrerat och långsamt, vända mjukt när rörelsen ändrar riktning. Låt det ta ca 1-2 sek från start till stop. När muskeln är i det läge där den är som mest spänd så håll där i nån sekund innan du vänder. Glöm inte att andas in djupt innan lyften för att få mer kraft och stabilitet och blåsa ut på tillbaka vägen.