Ont i ryggen ?

Gå med i gemenskapen på Matdagboken från 0:- klicka här!

Ont i ryggen ?

Det är få som aldrig har haft ont i ryggen eller någonsin kommer att få det. Det är ett vanligt besvär som för det flesta är kortvarigt och släpper av sig själv. Det kan påverka hur man klarar av arbetet, vardan och träningen. Oftast så har man ont i ländryggen och värken kan vara huggande och molnande. Det kan kännas som om ryggen skulle gå av och ibland kan det stråla ut i benen. Oftast brukar det inte vara nåt allvarligt och brukar gå över på några dar. Man vet inte säkert vad orsaken kan vara, det kan vara små bristningar kring muskelvävnaderna framförallt i eller runt diskarna. Det kan även bero på långvarig kramp i ryggmuskulaturen.

 

 

När man har värk så får man, via reflexer, en ökad spänning i muskulaturen . Vilket gör det mer smärtsamt. Man kan få en så kraftig muskelkramp att ryggen ser sned ut. Då kan det vara svårt att gå, sitta eller ligga. Smärtan och krampen sitter normalt i några dagar, upp till en vecka.

Mera om ryggens åkommor kan ni läsa om i: www.sjukvardsradgivningen.se

Vad kan man göra ? Av egen erfarenhet så funkar det om man får musklerna att slappna av med massage eller om det finns en massagesto att tillgå,l då brukar det släppa.

Det brukar komma av att man sitter länge i ihop sjunken framför datorn eller tv:n. Att man lyfter saker från golvet med raka ben och böjd rygg samt att man inte har fötterna korrekt. Sen lägger man till en vridning på allt det.

Förebygga. Många tror att de helt enkelt har en dålig rygg för att man får ont i den och då ska man givetvis träna den. Man ska träna ryggen men den är inte så dålig som man tror. Den lyfter massor men den blir överstimulerad för att andra muskler inte orkar hjälpa till. Den nedre delen av magen (från naveln och ner) är den som ska stödja ländryggen så att den inte svankar så mycket. Baksidan av benen är också för svaga medan framsidan används oftast. Det som sker när man är starkare på framsida ben och rygg är att bäckenet tippar och då blir det för mycket svank som irriterar diskarna som kan klämma nerver och/eller övertrötta ryggmuskler.

Träning.