Starkare i bänkpress

Vem vill inte bli starkare i bänkpress? För det man jämför varandra i är just bänkpress inte vader eller axlar eller någon annan del av kroppen, det är bröst styrkan som de flesta imponeras av. Men som i allt annat så fastnar man i utvecklingen och måste se sig efter en annan lösning. I den här tabellen så kan du räkna ut procentuellt från din maxvikt eller önskad maxvikt hur mycket vikt du ska ha de kommande 6 veckorna för att öka till nya maxvikter. Men överdriv inte den önskade maxvikten för då kommer de andra vikterna bli så jobbiga att du inte kommer att orka alla repetitioner. Hur ska man då räkna? Säg att ditt max är 100 kg. Ex. Pass 1. 8x45%  6x55 %   6x65% x 4set
8x45kg  6x55kg   6x65kg x4set

Enkelt va? Den 6:e veckan pass 2 så kommer du att lyfta 102,5 % och 105 % över ditt max vilket i det här fallet blir 1x102, 5 kg och 1x105 kg. Inte illa va? Om det hade varit 150 kg i maxvikt hade ökningen givetvis blivit mer. Hela 7,5 kg = 157, 5 kg på 6 veckor!!

Tabell

Pass 1 är det lättare passet som ska köras i början av veckan och pass 2 är det tyngre passet och ska köras i slutet på veckan. I pass 1 kan man köra någon bröstövning till men inte i pass 2. Andra muskelgrupper ska man bara underhållstränas under dessa 6 veckor. Efter de här veckorna så kan man återgå till sin vanliga träning minst i lika många veckor och sen prova igen. För ofta sliter för det är rätt tuff träning om den görs rätt. Vila gärna helt från träningen i en vecka efter det här.