Superset mm.

 

Man kan inte bara köra tungt eller lätt hela tiden. Kroppen kommer antingen bli skadad av tungträning eller så står man på nästan samma fläck om man bara kör lätt. Eller så blir man övertränad. Man ska variera så ofta man kan men inte nödvändigtvis oftare än var 4:e vecka.

Om man har hamnat på en platå så kan man antingen lägga in några eller enbart superset, triset eller megaset. Det finns säkert flera namn på metoderna men går ut på liknande sett. Vad är då detta?

Superset är när man kör tex 2 bröstövningar efter varandra innan man vilar i mellan seten. Men då bör man köra lättare. Först bänkpress på en vikt som man orkar ca 10ggr och sen byter man till hantelpress eller hantelflyes och kör så många man orkar innan man vilar.

Triset kör man likadant fast med 3 övningar efter varandra innan vilan.

Megaset kör man mer än 3 övningar men man brukar begränsa sig till 5 olika övningar innan man ger sig. Kan bero på att man inte hittar tillräckligt med övningar tex. Men man blir tillräckligt trött av 5 st.

Det som är bra med den sortens träning är att man får enorm pump samt att det är ett sett att ta sig vidare ifrån platån som man har hamnat i. Dessutom så fyller man alla blodkärl ordentligt med näring och syre som gynnar tillväxt. Som om det inte är nog så sparar man träningstid.

Man kan även supersetta i mellan antagonisterna, motsatta musklerna som jobbar emot varandra. Tryck och pressmusklerna. Så som biceps mot triceps, bröst mot rygg osv.